Jumat, 03 Agustus 2018

Daphnia magna ialah crustacean (udang-udangan) kecil berukuran 2 sampai 5 mm yang kerap dijadikan pakan untuk larva ikan. Daphnia sangat disukai alasannya ialah gampang dikembangbiakkan dan mempunyai kandungan protein tinggi yang diperlukan untuk pertumbuhan ikan.

Daphnia cukup umur sanggup bertelur puluhan sampai ratusan butir dalam 3 sampai 4 hari sekali. Perkembangbiakkannya sanggup terjadi secara generatif (kawin) ataupun secara parthenogenesis (tanpa kawin). Daphnia yang tidak mempunyai pasangan (hidup sendiri) sanggup menghasilkan anakan yang jenis kelamin dan komposisi DNA-nya sama dengan milik induknya.

Beternak daphnia sangatlah mudah. Yang harus disiapkan ialah benih daphnia, kawasan mengembangbiakkan, dan masakan untuk daphnia.

Daphnia dilihat melalui mikroskop.
Wadah budidaya daphnia.










Benih sanggup dibeli dari pembudidaya lain atau mencari di perairan yang subur dan banyak mengandung alga. Terdapat beberapa jenis daphnia dan jenis Daphnia magna mempunyai ukuran yang paling besar.

Cara budidaya daphnia ialah sebagai berikut.

  • Siapkan kawasan hidup daphnia berupa ember, kolam, ataupun wadah lainnya.
  • Isi wadah tersebut dengan air secukupnya dan tambahkan pupuk kandang.
  • Letakkan di luar rumah semoga terkena cahaya matahari.
  • Tunggu beberapa hari sampai air menjelma kehijauan yang artinya alga (makanan daphnia) telah tumbuh.
  • Letakkan benih daphnia dalam wadah yang telah siap.
  • Tunggu selama 1 sampai 2 ahad untuk melaksanakan pemanenan pertama (semakin banyak benih akan semakin banyak hasilnya).
  • Panenlah dapnia dengan memakai jaring (seser) halus di siang hari, alasannya ialah pada waktu siang daphnia akan berkumpul di permukaan air.

Hindarkan kawasan hidup daphnia dari air hujan alasannya ialah air hujan terutama di kota-kota besar bersifat asam dan sanggup mematikan daphnia. Selamat mencoba.

This post have 0 komentar


EmoticonEmoticon

This Is The Newest Post
Previous article Previous Post

Advertisement